El Síndic

La institució

La institució de la Sindicatura Municipal de Greuges de Sabadell és un òrgan Unipersonal, independent i apartidista, complementari de l’administració municipal.

Té la funció de defensar els drets fonamentals i les llibertats públiques dels ciutadans i ciutadanes de Sabadell, així com de les persones que es trobin a la ciutat encara que no en siguin residents.

Funcions

Supervisa l’actuació de l’administració municipal i dels serveis públics que en depenen, especialment tot allò que fa referència als drets i llibertats establerts en la Carta Europea de Salvaguarda dels Drets Humans a la Ciutat. Aquesta Carta estableix que la Síndica és un dels mecanismes de garantia dels drets humans a la ciutat.

També és un mecanisme d’innovació social, perquè les recomanacions que adreça a l’administració tenen com a funció transformar la ciutat i millorar-ne la gestió.

Qui ostenta el càrrec?

L’actual Síndic de greuges de Sabadell és Josep Escartín.

Currículum

Des de sempre m’ha preocupat molt el món en què m’ha tocat viure i he estat present en moltes causes que penso que són justes. Sempre des de la màxima que el món es canvia, també, treballant per millorar el trosset que tens a prop. He estat voluntari al barri del Raval de Barcelona; també en un centre de nens i nenes sense famílies, muntant un grup d’esplai. He estat vicepresident de la Joventut de la Faràndula de Sabadell i patró de la Fundació Sabadell Solidari.

Quan el VIH-Sida feia estralls no em vaig voler quedar de braços plegats veient com la mort, els silencis còmplices  i el patiment es passejava triomfal i carregada d’aliats pel món: vaig cofundar Actua Vallès ‘Actuem!’, una associació d’àmbit comarcal per plantar cara a la pandèmia de la SIDA, acompanyar la gent que aleshores moria  i vivia  gairebé sempre sola i reclamar els drets de les persones infectades.

Vaig ser president d’Actuem!’ tretze anys. Des d’aquí, vam impulsar molts projectes: des de l’acompanyament a persones infectades i treballadores del sexe comercial de la comarca fins accions de prevenció amb joves, entre moltes d’altres. Els més destacats van ser la reclamació de polítiques públiques que fessin front a la pandèmia de la SIDA i la creació de l’empresa d’inserció laboral  PlecinPres, destinada a persones en risc d’exclusió social, que vaig tenir l’honor de presidir.

Tot això, compaginat amb la militància LGTBI+, perquè les persones homosexuals i lesbianes poguessim gaudir dels mateixos drets que qualsevol altra persona d’aquest país. Una militància activa des de l’associació Panteres Grogues, on vaig ser vicepresident. Estic especialment satisfet d’haver col·laborat, també com a vicepresident del comitè executiu, en els Barcelona Eurogames 2008, el primer gran acte de visualització internacional de la realitat homosexual a l’estat Espanyol, que va comptar amb una participació de més de 5.000 persones de tot Europa.

Vaig ser el primer Síndic Municipal de Greuges de Sabadell i també vicepresident i president del Fòrum de Síndics i Síndiques locals de Catalunya -FòrumSD-,una tasca que m’ha apassionat i que m’ha fet estar en permanent contacte amb el dia a dia de la gent i de la meva ciutat. L’encàrrec del Ple era crear i prestigiar la institució i potenciar la seva proximitat i escolta activa. Les  memòries d’aquests anys (2006 al 2017) es poden consultar a la web sindicasabadell.cat. Vaig entendre, i entenc, aquest càrrec com un servei a la societat, i en especial a la meva ciutat, Sabadell.

Fins al 2022 he estat membre del Comitè d’ètica de l’Hospital del parc Taulí de Sabadell.

Sempre he treballat al Grup CASSA / Aigües Sabadell, com a Director de Clients i Participació, on m’he sentit molt realitzat. També he estat Director de Participació d’Agbar Catalunya. Des d’aquestes responsabilitats he pogut col·laborar també a construir un món millor. (Càrrecs que he deixat el setembre del 2023)

He format part, com a vocal, de l’Observatori de la Realitat Social de la diòcesi de Terrassa, que busca millorar el dia a dia de les persones atrapades en la precarietat.

Membre de la junta d’ATENDIS, que treballa per la dignitat de les persones amb discapacitat intel·lectual fins novembre del 2023

He estat el  defensor de les persones associades de l’entitat Panteres Grogues que lluita per a la inclusió i respecte de les persones LGTBI+.

Fins el setembre 2023 he estat Vocal de la Junta Arbitral de Catalunya i del Consell d’acció Social de Sabadell.

Principis d’actuació

– Desenvolupa les seves funcions respectant els reglaments i normatives aplicables, amb independència, objectivitat i equitat.
– No pot rebre instruccions de cap autoritat o càrrec municipal.
– Es regeix pels principis d’autonomia i imparcialitat, i es realitzen respectant els principis de confidencialitat i secret professional.
– Totes les actuacions són gratuïtes i no és preceptiva l’assistència d’advocat/da ni procurador/a.

L’equip

Síndic de Greuges de Sabadell: Josep Escartín